Lecturas y recursos recomendados
Biodiversidad patios escolares
- Bruchner, Philip. Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre Valencia Ediciones Rodeno 1a ed. 2017 Biodiversitat patis escolars
- Louv, Richard. Last Child in the Woods. Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder Chapel Hill, North Carolina Algonquin Books of Chapel Hill 2a ed. gener de 2008
- Tielemann, Marion. Espacios-taller para escuelas infantiles. El espacio de la naturaleza Alemània Verlag das netz 1a ed. 2015
- Weilbacher, Mike. El último niño de los bosques, el primer libro en este campo abril de 2020
Coeducación patios escolares
- Ferrer, E. (Coord.) Salut i esport en femení. La importància de mantenir-se activa des de la infància. Quadern Faros 11. Barcelona Hospital Sant Joan de Déu (ed). 2018
- Grugeon, E. Implicaciones del género en la cultura del patio de recreo. En: P. Woods y M. Hammersley (compls.) Género, cultura y etnia en la escuela. Barcelona Paidós-M.E.C. 1995
- Roset, Montserrat; Pagès, Eugènia; Lojo, Mirta i Cortada, Esther. Guia de coeducació per als centres educatius: pautes de reflexió i recursos recursos per a l’elaboració d’un projecte de centre. Barcelona Institut Català de les Dones. 2008 abril de 2020
- Saldaña, Dafne. El pati de l’escola en igualtat. Diagnòstic i intervenció de gènere a l’espai d’esbarjo Institut Interuniversitari d’Estudis de Dones i Gènere (IIEDG) 2015 abril de 2020
- Saldaña, Dafne; Goula, Julia, Cardona, Helena; Amat, Carla. El pati de l’escola en igualtat. Guia de diagnosi i d’intervenció amb perspectiva de gènere Barcelona Pol·len i Equal Saree 1a ed. 2019
Diseño patios escolares
- Bielsa, Maria. Projecte de transformació dels espais exteriors del CEIP Gregori Mayans València València CEIP Gregori Mayans i Císcar de Mislata 2018 abril de 2020
- Boston Schoolyard Initiative. Outdoor Classroom Design Guide. Boston Boston Schoolyard Initiative 2013 abril de 2020
- Boston Schoolyard Initiative. Schoolyard Design Guide. Boston Boston Schoolyard Initiative 2013 abril de 2020
- Institut d’educació de l’Ajuntament de Barcelona. Recuperem els jardins escolars Lluna Verda – Quaderns de Valors Barcelona Ediciones Octaedro, SL 1a ed. 2017
- Institut Infància i Adolescència de l’Ajuntament de Barcelona, Pla del joc a l’espai públic de Barcelona amb horitzó 2030 Barcelona 2019
- Nair, Prakash. Diseño de espacios educativos. Redisañar las escuelas para centrar el aprendizaje en el alumno. Ediciones SM 2016
- Ritscher, Penny. El jardín de los secretos: Organizar y vivir los espacios exteriores en las escuelas Ediciones Octaedro, SL 2006
- Salvador, Sergi; Basterrechea, Iciar de. Guía para proyectar y construir escuelas infantiles Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación / Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) 2011 abril de 2020
- Shackell, A., Butler, N., Doyle, P., Ball, D. Design for Play: A guide to creating successful play spaces. Regne Unit Play England i Department for Children, Schools and Families. 2015
- Wood L. and Martin, K. What makes a good play area for children? Centre for the Built Environment and Health, The University of Western Australia. 2010 abril de 2020
Escuela inclusiva
- Giralt, E. [et al.]. Juegos sin barreras para niños con o sin difucultades motrices. Barcelona Federación ECOM 5a ed. octubre de 1992
- Pujolàs, Pere. Escola Inclusiva i diversitat Terrassa Universitat de Vic, abril de 2020
- Xarxa d’Accessibilitat i Vida Independent de l’Acord Ciutadà per a una Barcelona Inclusiva Recomanacions per a unes àrees de joc accessibles i inclusives Barcelona 2018
Huerto escolar
- Escutia, Montse. L’hort escolar ecològic Barcelona Editorial Graó d’IRIF, SL 1a ed. maig de 2009
- Nuttall, Carolyn; Millington, Janet. Clases al aire libre. Una guía para huertos escolares Castellón Editorial Kaicron SL 1a ed. novembre de 2018
Naturalización patios escolares
- Calatrava, Laura. Un jardín para aprender y ser. Replantear los espacios exteriores de 1r ciclo de Educación Infantil Terrassa Universidad Internacional de la Rioja 2016 abril de 2020
- Freire, Heike. Educar en verd. Idees per apropar els nens i les nenes a la natura Família i Educació Barcelona Editorial Graó d’IRIF, SL 1a ed. 2011
- Heras, Raquel. Importància del pati escolar Cooperació Catalana núm. 339 gener de 2011 abril de 2020
- Martín, Georgina. Transformem el pati en jardí Barcelona Universitat de Barcelona 2015
- Mir, Victoria; Gómez, Ma Teresa; Corominas, Dolores. Juegos de fantasía en los parques infantiles para niños y niñas a partir de 2 años. Madrid Narcea, S.A. 1997
- Serra, Anna. Per què és tan necessari transformar els espais de joc? El diari de l’educació (revista online) 2019 abril de 2020
- Thomson, John B. [et al.]. Infancia natural Barcelona Blume 1a ed. gener de 1997
Patio escolar
- IPA España (Associació Internacional pel Dret dels Infants a Jugar) / Fundació Jaume Bofill. Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives Informes breus. 31 Barcelona Fundació Jaume Bofill setembre de 2010 abril de 2020
- Ball, David; Gill, Tim; Spiegal, Bernard. Managing Risk in Play Provision: Implementation Guide. London Play Safety Forum 2a ed. 2012 abril de 2020
- Cols, Carme. Organizar y vivir los espacios exteriores en las escuelas infantiles Elsafareig.com 2007 abril de 2020
- Daher, Carolyn. Patis escolars: una oportunitat per a la salut i el benestar Barcelona Servei de Salut Pública. DIBA gener de 2020 abril de 2020
- Departament d’Ensenyament. Espais de l’escola: el pati. Educació infantil cicle 0-3 Generalitat de Catalunya abril de 2020
- Fígols, Miquel. L’arquitectura al servei de la pedagogia. Els espais educatius a les escoles Waldorf, Montessori i Reggio Emilia Pedagogia Waldorf Steiner Barcelona Editorial Pau de Damasc 1a ed. 2017
- Passantino, Richard J. Found spaces and equipment for children’s centers New York Educational Facilities Laboratories 1972
- Serra, Anna. Com afecta el tipus de pati al joc i a les relacions entre infants? El diari de l’educació (revista online) 2018 abril de 2020
- UNE-EN 1176-1: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 1: Requisitos generales de seguridad y métodos de ensayo
- UNE-EN 1176-2: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 2: Requisitos de Seguridad específicos adicionales y métodos de ensayo para columpios
- UNE-EN 1176-3: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 3: Requisitos de Seguridad específicos adicionales y métodos de ensayo para toboganes
- UNE-EN 1176-4: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 4: Requisitos de Seguridad y métodos de ensayo complementarios específicos para tirolinas
- UNE-EN 1176-5: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 5: Requisitos generales de Seguridad y métodos de ensayo complementarios específicos para carruseles
- UNE-EN 1176-6: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 6: Requisitos generales de Seguridad y métodos de ensayo complementarios específicos para balancines
- UNE-EN 1176-7: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 7: Guía para la instalación, inspección, mantenimiento y utilización
- UNE-EN 1176-11: 2009 Equipamiento de las áreas de juego. Parte 11: Requisitos de Seguridad y métodos de ensayo adicionales específicos para redes tridimensionales
- UNE-EN 1177: 2009 Revestimiento de las superficies de las áreas de juego absorbentes de impactos. Determinación de la altura de caída crítica
- UNE 147101 IN: 2000 Equipamiento de las áreas de juego. Guía de aplicación de la Norma UNE-EN 1176-1
- UNE 147102 IN: 2000 Equipamiento de las áreas de juego. Guía para la aplicación de la Norma UNE-EN 1176-7 a la inspección y el mantenimiento
- UNE 147103: 2001 Planificación y gestión de las áreas y parques de juego al aire libre
- NTJ 09S: 1998 Sorreres en àrees de jocs infantils
- NTJ 13R: 1998 Higiene de les sorreres en àrees de jocs infantils
- NTJ 14J: 2015 Manteniment dels paviments de les àrees de joc infantil
Àrea d’Educació. Diputació de Barcelona
Associació de Mestres Rosa Sensat
CEAPA (Confederación Española de Asociaciones de Padres y Madres de Alumnos)
Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
Escoles Verdes Barcelona Comarques
FAPAC (Federació d’Associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya)
FAPAES (Federació d’Associacions de mares i pares d’alumnes de Secundària de Catalunya)
Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Guia del verd urbà – Diputació de Barcelona
Institut infància i adolescència
Ministerio de Educación y Cultura
Refugis climàtics a les Escoles. Ajuntament de Barcelona
Revista Infància de Rosa Sensat
- Banys de Bosc – Ofici de viure
- 18 documentals per estimar la vida – Fundesplai
- 5 Coses que hauríeu de fer als vostres fills 5 coses perilloses que hauríeu de fer als vostres fills: Gever Tulley a TED U (TED)
- El millor jardí d’infants que heu vist mai El millor jardí d’infants que heu vist mai: Takaharu Tezuka a TEDxKyoto (TED)
- Microcosmos – Pel·lícula documental sobre la vida dels insectes: a Filmin. Microcosmos
- Patis de les escoles fets entre tots