Search
Close this search box.

Espai de trobades al exterior

Descobrir el potencial educatiu que s’amaga en els espais a l’aire lliure és endinsar-se en un món de possibilitats infinites. En l’actualitat, la naturalització dels patis escolars ha emergit com una tendència innovadora, transformant aquests entorns en llocs vibrants que van més enllà de la seva funció tradicional. Una iniciativa espontània que trobem cada dia a l’espai exterior són les relacions, una realitat rica, fresca i significativa.

La connexió entre la natura i l’aprenentatge ha demostrat ser un catalitzador poderós per al desenvolupament infantil. Aquest blog ens proposa explorar a fons el significat i els beneficis d’integrar espais de trobades per a adults i infants, destacant com aquesta iniciativa revoluciona no només l’estructura física dels patis escolars, sinó també la dinàmica social i emocional dels alumnes. Des de la planificació meticulosa fins a la implementació efectiva, ens submergirem en un viatge de descobriment que celebra la màgia d’aprendre i créixer a l’aire lliure.

Benvinguts a un espai on la natura es converteix en l’aula i el joc es fusiona amb l’aprenentatge!

En aquesta transformació dels patis escolars cap a un espai de relació, la diversitat d’elements s’esdevé essencial.

Les àgores de diferents formes i materials es converteixen en punts d’exploració i aventura per als infants. L’ús de materials naturals, com ara la fusta i la pedra, no només afegeix una estètica acollidora, sinó que també ofereix una oportunitat d’interactuar amb la textura i la variabilitat sensorial. Aquesta diversitat d’àgores és una de les millors maneres de treure l’aula a fora, creant aules de dibuix, de poesia, d’exposicions…

Els bancs i taules de pícnic per als infants són més que mobiliari; esdevenen llocs de reunions i intercanvi. Aquestes àrees no només serveixen per al descans, per esmorzar o berenar, sinó que també fomenten la comunicació i la construcció de relacions entre els infants. Aquests espais són testimonis d’històries compartides, de rialles sinceres, de jocs de taula i de moments de connexió genuïna.

Les zones de troncs per asseure i parlar serveixen com a espais socials, creant escenaris informals per a converses significatives. Aquestes àrees no només són còmodes punts de trobada, sinó que també simbolitzen la importància de la comunicació i l’empatia. Asseure’s al voltant d’un tronc no només significa seure físicament, sinó també obrir-se a l’escolta i a la comprensió mútua.

Aquests espais de joc amb troncs, ofereix moviment, l’oportunitat d’assumir riscos i acceptar reptes, superar pors i integrar aprenentatges amb seguretat en un mateix.

Les jardineres i troncs per delimitar l’espai són elements que defineixen ambients, camins, creant divisions naturals que organitzen el terreny. Aquesta segmentació no és només física, sinó que també representa la importància de respectar els límits i mantenir l’ordre. Aquesta estructura proporciona als alumnes una sensació de pertinença a un lloc definit, afavorint una convivència harmoniosa i una comprensió de l’entorn compartit.

Les cabanes són racons personalitzats que permeten als infants explorar la seva creativitat i expressió personal amb llibertat. Aquestes àrees serveixen com a refugis per a la introspecció i l’autoexpressió, afavorint la valoració de la mateixa identitat i desenvolupant les seves capacitats cognitives, motrius i social a través del joc simbòlic.

En la creació d’aquest entorn, valors com el respecte, la cura, l’empatia i la vida, es converteixen en els fonaments. El respecte es reflecteix en la consideració pels altres, els materials naturals i l’entorn compartit. La cura és evident en el manteniment dels elements naturals i en la promoció d’un entorn net i ordenat. L’empatia floreix en els espais de conversa, on la comprensió i la connexió esdevenen prioritàries. La vida mateixa es manifesta en cada element, en la dinàmica canviant de les estacions, en el creixement de les plantes i en la vitalitat que es respira a l’aire lliure.

Finalment, parlar de la inclusió d’aquests infants ressalta la importància d’assegurar que aquest entorn sigui accessible i acollidor per a tots. L’adaptabilitat en el disseny i la consideració de les necessitats diverses asseguren que aquests espais de relació siguin un lloc on cada estudiant es trobi partícip i valorat.

Així, que crear microespais per potenciar les relacions no és simplement un concepte; és una narrativa que ofereix valors i experiències, creant un entorn educatiu que va més enllà de l’aula convencional i abraça la riquesa de la vida i la diversitat. Un lloc on els infants no només aprenen, sinó que viuen i creixen.

A Patis Naturals, creiem que els patis escolars poden ser més que simples espais; poden ser experiències de descobriment i creixement. Amb la nostra dedicació a la naturalització de patis i la creació de diferents espais, aspirem a transformar l’educació a l’aire lliure. Creiem en la importància de proporcionar als infants entorns que celebren la vida, la connexió amb la natura i valors com el respecte i l’empatia. Cada pati que dissenyem és un compromís amb un futur educatiu més ric, inclusiu i inspirador. A Patis Naturals, pensem amb tu aquests espais amables on fer créixer somriures, relacions i experiències significatives, segons les diferents realitats de cada escola, per fomentar el joc i el moviment en la quotidianitat, i repensar models educatius més lliures, però amb la rigorositat que es mereix la petita infància.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *