Search
Close this search box.

Plantem l’arbrat ara, també als patis escolars!

L’època idònia de plantació dels arbres és ara, quan els caducifolis ja han perdut la fulla i la vegetació es troba en parada hivernal.

Millor els arbres caducifolis, perquè ens assorteixen d’ombra i aixopluc a la primavera i estiu i deixen passar la llum a l’hivern, i alguns també ens regalen les fulles de colors a la tardor. Així, durant tot l’any, als patis de les escoles els arbres proporcionen uns espais millors perquè els infants i joves puguin gaudir més i millor del temps que passen als espais d’exterior de l’escola.

La vegetació és clau pels patis naturals

El contacte amb la natura dels infants i joves és clau pel desenvolupament de les competències cognitives, socials, físiques i psicològiques. I l’arbre ocupa el primer lloc dins dels vegetals.

La plantació cal fer-la al seu temps, ara!

La bona pràctica jardinera de plantació de la majoria d’arbres i arbustos recomanables pels patis d’escola, que són plantes autòctones de clima mediterrani o temperat, ens diu que cal fer-ho ara, en època de poca activitat fisiològica de la planta.

L’època adequada de plantació depèn de l’espècie i del tipus de subministrament (arrel nua, pa de terra o contenidor i del tipus de planta (fulla caduca o fulla persistent). Vegeu-ne l’època recomanada per les plantes autòctones de clima mediterrani al quadre següent.

No és recomanable plantar en situacions meteorològiques desfavorables, com ara glaçades, pluges copioses, nevades o vents forts. Des de l’Enginyeria de Patis Naturals hem estudiat les plantes que més s’adapten als centres educatius i us volem assessorar en l’espècie i l’espai més adient per implantar els nous components vius del vostre pati natural.

Criteris de selecció de l’arbrat per plantar als patis naturals

Per una correcta selecció de l’arbrat a plantar al pati d’una escola recomanem arbres autòctons o aclimatats al clima mediterrani o temperat on ens trobem. Cal tenir en compte en primer terme el lloc de plantació (espai, insolació, sòl), i també la sensibilitat a plagues i malures i la capacitat al·lergèmica de l’espècie, per evitar reaccions en persones que presenten hipersensibilitat i que pateixen episodis de rinitis, conjuntivitis, afeccions cutànies o asma. Una altra característica a tenir en compte és la possible afectació per part de les arrels a les canonades, paviments i estructures del pati.

Treballs i aspectes particulars de la plantació als patis naturals

En la plantació dels arbres, també als patis de les escoles, caldrà programar l’obra, dimensionar el clot o rasa de plantació, valorar la necessitat del drenatge, de la terra vegetal, plantar-lo a nivell, ni massa fons ni massa elevat, preveure el sistema de reg, l’encoixinat, l’aspratge i també el reciclatge dels restes de plantació.

Des de Patis Naturals, com empresa que planifiquem, dissenyem, construïm i mantenim els patis escolars i les àrees de joc infantil municipals promovem els patis naturals, posant en valor els estímuls i beneficis de la natura i el medi ambient. Per endinsar-se en aquest món que ens envolta pensem que és molt important integrar en el projecte educatiu les plantes i el seu manteniment i per això us lliurarem conjuntament amb les plantes una fitxa de les necessitats específiques de cada espècie.

L’Enginyeria de Patis Naturals us pot ajudar en el disseny i en l’elecció dels arbres i dels materials de plantació més adaptats al vostre pati.

Visiteu el web Patis Naturals on hi podreu trobar molta informació relacionada com ara un Llistat d’espècies vegetals amb risc (no exhaustiu) i Llistat d’arbres autòctons o la Normativa tècnica de jardineria i paisatgisme (NTJ) que afecta les plantacions dels patis escolars.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *