Search
Close this search box.

Redefinint el concepte de pati: la connexió amb la natura que els nostres nens i nenes necessiten.

En l’era actual, on el ciment i l’asfalt predominen a les nostres ciutats, el concepte tradicional de “pati” ha quedat relegat a un espai de joc rígid i sense vida.

Què passaria si retornéssim el verd i l’essència de la natura a aquests espais?

La naturalització dels patis no només representa una transformació estètica, sinó que és essencial per al desenvolupament integral dels nostres nens i nenes.

A través d’aquest blog, ens endinsarem en la necessitat de reconnectar amb la natura, la importància de transformar aquests espais i en com un entorn natural influeix positivament en el creixement i aprenentatge dels més joves.

És hora de canviar la nostra perspectiva i prioritzar la salut i benestar de les futures generacions.

Per què és tan important la naturalització als patis escolars?

Fa un temps que, s’ha incrementat l’interès a redissenyar els espais escolars per incloure elements naturals. Aquesta tendència, coneguda com la “naturalització” de patis d’escoles, se centra a transformar àrees convencionals –com patis de formigó o zones amb mínima vegetació– en espais rics en biodiversitat i experiències sensorials. Però, per què s’ha tornat tan crucial aquesta transformació i quins són els seus principals beneficis.

Per què naturalitzar patis escolars?

Connexió amb la Natura: Vivim en una era on l’accés i la connexió amb la natura s’han reduït significativament. Les ciutats creixen, i amb elles, les àrees formigonades i edificades. En naturalitzar un pati escolar, es dona als estudiants una oportunitat diària de connectar amb la natura, també en entorns urbans.

Aprenentatge Vivencial: La pedagogia experiencial sosté que s’aprèn més fàcilment a través de la reflexió i l’experiència pròpia de vida. Un pati naturalitzat es converteix en un espai ric per a poder desenvolupar projectes pedagògics d’aquests besants, oferint un escenari perfecte per potenciar la investigació, la curiositat, el sentit de grup, l’autonomia, l’experiència i la reflexió conjunta, etc.

Promoció de Valors Ambientals: Quan promovem la interacció amb la naturalesa, l’alumnat pot desenvolupar l’enteniment del medi natural i la voluntat per conservar-lo. Recordem que l’educador/a té el rol d’inspirar-los amb les seves accions. Està en mans de tots i totes.

Beneficis del Contacte amb la Natura:

Desenvolupament Cognitiu: Estudis han demostrat que el contacte amb la natura millora la concentració, la memòria i les capacitats de resolució de problemes.

Benestar Emocional: La natura té un efecte calmant. Estar envoltat de vegetació i vida pot reduir nivells d’estrès i ansietat en estudiants, ajudant-los a enfrontar millor les demandes acadèmiques i socials.

Estimulació Sensorial: Els patis naturalitzats ofereixen una riquesa d’estímuls: diferents textures, olors, sons i vistes. Això no només enriqueix l’experiència educativa, sinó que també pot ser especialment beneficiós per a estudiants amb necessitats educatives especials.

Foment de l’Activitat Física: Un espai natural convida al moviment i exploració. Els nens se senten més motivats per córrer, saltar, jugar i descobrir, afavorint un estil de vida actiu.

Desenvolupament Social: Els patis amb elements naturals fomenten el joc cooperatiu i la interacció. Els nens aprenen a treballar junts, resoldre conflictes i compartir en un entorn enriquit.

A continuació podreu veure alguns dels titulars que és trobem cada vegada més en els medis, donant a entendre la necessitat de naturalitzar els espais.


També destacar alguns dels estudis científics que corroboren tot en relació amb la naturalització dels espais, i de la seva importància per nosaltres.

“Attention Restoration Theory” de Stephen Kaplan i Rachel Kaplan. Aquest estudi postula que la naturalesa té la capacitat de restaurar l’atenció i reduir la fatiga mental.

“The impact of green space on cognitive functioning in children and adolescents: A systematic review” de Vanaken & Danckaerts. Aquest treball analitza com els espais verds poden beneficiar la funció cognitiva de joves.

https://www.mdpi.com/1660-4601/15/12/2668

“Nature and the Life Course: Pathways from Childhood Nature Experiences to Adult Environmentalism” de Wells i Lekies. Recerca sobre com les experiències en la naturalesa durant la infància poden portar a actituds i comportaments proambientals en l’adultesa.

https://research.childrenandnature.org/research/childhood-nature-experiences-may-be-an-important-pathway-to-adult-environmental-attitudes-and-behaviors-2/

L’equip de Patis Naturals ens esforcem dia a dia perquè tot això sigui possible, a continuació podeu veure l’abans i després de l’Escola Bressol El Niu.

Per fer realitat la naturalització d’aquest pati es va fer una reforma integral, alguns dels canvis que es van fer són:

– Treure el paviment de formigó i cautxú.
– Obrir els espais, que abans estaven separats.
– Sanejament de les baranes existents.
– Creació de 2 sorrals, amb jocs simbòlics.
– Incorporació d’elements de joc, juntament amb espais de plantes aromàtiques.

Com heu pogut veure la naturalització de patis escolars no és només una tendència estètica sinó que avui dia és una necessitat pedagògica i social. En oferir espais on els estudiants poden connectar-se amb la natura, estem invertint en benestar, educació i futur. És una oportunitat per ensenyar, aprendre i créixer juntament amb el medi ambient.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *